Affiliate marketing booster din forretning

affiliate marketing

Affiliate marketing (AM) er for mange stadig en overset marketingkanal, hvilket ikke er til at fatte, hvis du spørger mig. Mit navn er Simon, og jeg har været så heldig at få lov til at blogge lidt om min passion og mit levebrød– affiliate marketing – her på W3blog.

Læs med, så lover jeg dig, at du bliver overbevist om, hvorfor denne marketingkanal er værd at bruge i din forretning.

Mere trafik og omsætning

En af de helt store grunde til at bruge AM som et led i en webshops markedsføring er, at det kan skabe mere trafik og omsætning fra dag 1. Dette er vanvittig smart, hvis du for eksempel opererer i en branche, hvor det er svært og dyrt at skaffe trafik fra Google. AM kan altså give dig som webshop et godt fundament at bygge videre på.

Nå ud til potentielle kunder i de fjerneste afkroge

En anden god grund til at kigge lidt på AM er, at du kan nå ud i mange af internettets afkroge, som du ikke anede eksisterede. Affiliate marketing giver dig altså mulighed for at fange opmærksomheden hos potentielle kunder, du ikke havde regnet med og-/eller medtaget i din målgruppeanalyse.

Opbyg stærke relationer med de dygtigste affiliates

Webshops, som virkelig har succes med AM, har typisk et tæt samarbejde kørende med de bedst-performende affiliates. Fordelen ved at opbygge stærke relationer med de bedste affiliates er, at du får fingeren på pulsen, hvad angår din målgruppes adfærd, behov og ønsker. Derudover er du med til at motivere og hjælpe dine affiliatepartnere til at øge salget endnu mere.

Hvis jeg som affiliate skal give dig et godt tip som webshop, så skal du se og behandle dine affiliates som var de selvstændige marketingafdelinger eller Key Account Managers. På den måde viser du stor tiltro til dine affiliates, hvilket er noget jeg lægger meget stor vægt på, når jeg vurderer, hvor meget (eller lidt) energi jeg vil bruge på et affiliateprogram.

En af tidens mest effektive online marketingkanaler

Fra mit synspunkt er AM en af de mest effektive online marketingkanaler sammenlignet med omkostnings- og tidsforbruget. Med en relativ lille investering kan du opnå store resultater, hvilket gør AM marketing interessant for alle størrelser webshops og online services.

Betal kun når du får et salg

Da der er tale om performance marketing, betaler du som webshop kun, når du har fået et salg. Sagt på en anden måde: Skabes der ingen resultater, så behøver du ikke at tage pengepungen frem. På den måde er marketingkanalen tæt på gratis at benytte – og det er især dét som gør den attraktiv.

affiliatemarketing

Content marketing på et helt nyt niveau

Brug af AM kaster ikke kun flere besøgende og ekstra omsætning af sig. AM kan også bruges som en form for content marketing strategi. Hvis du for eksempel sælger et meget teknisk produkt, så vil der helt sikkert komme en masse spørgsmål og lignende fra mulige kunder.

Alle disse spørgsmål tager tid at svare på – især hvis du svarer på dem i form af FAQ’er, blogindlæg og lignende. I stedet for, at du skal bruge en masse tid på at svare på disse spørgsmål, så kan du lade dine affiliates gøre arbejdet for dig.

Lad dem gribe bolden og svare på spørgsmålene på deres affiliatesites. På den måde bliver der skabt en masse hjælpende indhold, der leder den besøgende videre til din shop. En win win for alle!

Case: DuGlemmerDetAldrig.dk

DuGlemmerDetAldrig.dk er en oplevelsesportal, der i mange år har benyttet sig af affiliate marketing. I skrivende stund er jeg i praktik hos DGDA. Min praktikperiode har bla. givet mig nedenstående indsigter.

En vigtig kilde til trafik, omsætning og nye kunder

AM er en meget vigtig kilde til trafik, omsætning og nye kunder for DuGlemmerDetAldrig. Det er bl.a. derfor, at der bliver gjort noget ekstra ud af samarbejdet med de tilknyttede affiliates. Lige for tiden kører en konkurrence med en præmiepulje på +20.000 kr. Dette og lignende tiltag er med til at fastholde og motivere de eksisterende affiliates samtidig med, at det også har positive konsekvenser for rekrutteringen af nye.

Det er især ”gavesiderne” som sender en betydelig mængde kunder af sted hver eneste måned.

Løbende dialog og sparring er nøglen til vækst

En af grundene til, at AM-samarbejdet kører så godt for DuGlemmerDetAldrig, det er den løbende dialog og sparring mellem virksomhed og affiliates. DuGlemmerDetAldrig er gode til at dele brugbar viden, der kan hjælpe den enkelte affiliate med at øge indtjeningen. Der bliver svaret hurtigt og med kvalitet, når en affiliate henvender sig med spørgsmål, kommentarer og lignende.

Affiliate marketing giver forhåbentlig en god start på det norske ”oplevelsesmarked”

DuGlemmerDetAldrig.dk er godt i gang med at lancere i Norge. I den forbindelse bliver affiliate marketing en af de bærende marketingkanaler i opstartsfasen. AM er fantastisk at bruge i forbindelse med nye markeder, da DGDA på den måde hurtigt og omkostningseffektivt kan få kunder og udbrede sit kendskab.

Jeg har fået blod på tanden i forhold til at være ”oplevelsesaffiliate” – og har altid drømt om at lave affiliate i Norge. Derfor har jeg startet den norske side https://www.opplevelsesgave.com/ med henblik på at sende en masse gode kunder af sted til DuGlemmerDetAldrig.dks norske portal. Om det lykkedes må tiden vise, men jeg har en ret god mavefornemmelse – og det plejer at være et godt tegn!

Hvordan ser fremtiden ud for affiliate marketing – set fra en affiliates perspektiv?

Fra mit perspektiv som affiliate ser fremtiden for AM ganske god ud. Overordnet set tror jeg, at der er tale om en marketingkanal, som blot bliver større og større med tiden – og ikke mindst i takt med, at flere og flere webshops kan se fordelene ved at benytte kanalen.

Jeg har fundet tre trends og tendenser som er værd at bide mærke i:

Video fylder mere og mere

Video forventes at blive mere dominerende på affiliatesites. Formatet er nemlig ideelt at bruge i forhold til at skille sig ud fra sine konkurrenter, ranke bedre i Google og ikke mindst øge troværdigheden til sin side.

Selvom mange snakker om, at video er ”the shit”, så er det faktisk de færreste som benytter formatet. Og jeg erkender da gerne, at jeg ikke selv bruger det (endnu) på trods af, at jeg kan se de mange fordele, som er tilknyttet brugen af videoformatet.

Forbrugeren bliver klogere og klogere

Som affiliate skal du vide, at forbrugeren bliver klogere og klogere.  Det vil sige, at han/hun bl.a. får meget nemmere ved at gennemskue om der er tale om et affiliatesite med dertilhørende affiliatelinks. Derfor er det ikke bæredygtigt at skabe tvivlsomme sites med alt for tydelige reklamelinks, da forbrugeren blot vil bounce væk fra siden.

Skab værdi og få succes

I forlængelse af ovenstående gælder det om at skabe reel værdi for forbrugeren, hvis du gerne vil lykkes med affiliate marketing. Skab indhold der er så godt, at forbrugeren rent faktisk føler sig hjulpet og værdsat. Gør du det, så er jeg sikker på, at du får succes med AM.

Du kan læse meget mere om trends og tendenser inden for affiliate marketing på http://nichehacks.com/expert-roundup/.