Sådan påvirker M-handel fremtiden for e-handel

Bitcoin guldmønt

Der bliver stillet spørgsmål til hvorvidt den kontinuerlige udvikling af mobil teknologi vil påvirke sektoren for e-handel. Det har længe stået klart at forbrugere i større og større grad anvender mobile enheder som tablets og smartphones til at shoppe på nettet. Faktisk har det sit eget navn i form af konceptet m-handel. Vi kaster blikket på m-handel og dets fremtid nedenfor.

Hvad er mobil handel?

Mobil handel, bliver også kaldt for m-handel og mobil e-handel. Det referer til når forbrugere bruger en mobil enhed som en tablet, en smartphone, en wearable enhed eller lignende til at gennemføre en transaktion. Men faktisk handler m-handel om meget mere end at shoppe på nettet. Det indebærer også mobile bankløsninger, kontaktløs betaling, mobile boardingkort, investering i kryptovaluta og andre aktiviteter med økonomiske midler, der gennemføres med en mobil enhed.

Mobil teknologi fremskynder automatisering i alle sektorer

Automatisering er på alle folks læber, og det gælder især med mobil handel. En virksomhed kan reducere antallet af arbejdstimer ved at automatisere manuelle processer, og dermed opnå en større økonomisk fortjeneste.

Igen er det vigtigt at tænke på meget mere end salg med hensyn til hvordan den mobile teknologi påvirker fremtiden for e-handel. Adskillige erhvervsdrivende vælger også at bruge digitale enheder til at investere i fx kryptovaluta til at skabe indtægter, der kan hjælpe med at drive forretningen. Handel med kryptovaluta er ligesom detailhandel blevet autonomiseret i høj grad, og det kan man blandt andet se på Mininvestering.dks anbefalede mæglere til køb af Bitcoin. Her kan erhvervsdrivende bruge mindre end en halv time hver dag på at sætte en robot op til at automatisere handler, og arbejde efter at skabe fortjenester, der derefter kan investeres i at få e-handlen til at blomstre. I sidste ende hænger det hele sammen. 

Tallene taler for sig selv

Der hersker ingen tvivl om at udvikling af mobil teknologi vil blive ved med at påvirke e-handel i fremtiden. Tal fra Euromonitor viser at omsætningen for m-handel udgør omkring 55 procent af den samlede omsætning for e-handel i detailsektoren. Kigger vi på Storbritannien udgør m-handel 59 procent af hele samlede omsætning inden for e-handel. I Danmark er den andel på 43 procent, og for kun seks år siden lå den procentdel på 22 procent i 2015.          

Social shopping kan være fremtiden for e-handel

Der bliver også talt meget om at social shopping med m-handel på mobile apps som Instagram, TikTok, og Facebook kan få en enorm indflydelse på fremtidens e-handel. Tal fra Danmarks Statistik indikerer at størstedelen af danskere ser videoindhold på apps som Instagram og YouTube. Faktisk er der flere danskere, som ser videoindhold på netop Instagram, YouTube, eller lignende end populære streamingtjenester som fx Netflix. Det vil uden tvivl påvirke fremtidens salgskanaler, og der er især kommet et øget fokus på de sociale medier, efter at brugerne har fået mulighed for at shoppe direkte via TikTok, Instagram og lignende apps.

Den mobile teknologi er en del af fremtidens e-handel

Der er ingen tvivl om at mobil teknologi er en del af fremtidens e-handel, og at det har en afgørende rolle for vækst af e-shopping. Det bliver især interessant at følge tendenser for social shopping, som kun netop er kommet i gang.