Salg og markedsføring af digitale produkter

Hvad har en avance på 99 %, skal ikke vedligeholdes og sælges, mens du sover?
Digital produkter.

Af samme årsag kommer der også kun flere og flere af dem.

Med de digitale produkter, har du mulighed for en gang at skabe et produkt, der løbende – hvis det er sat rigtigt op – bliver ved med at skabe en indtægt til dig. Det er drømmen om den passive indtægt, der også driver mange i gang med affiliate marketing, blot med digitale produkter i stedet.

Digitale produkter kommer i mange former og farver, herunder:

  • E-bøger
  • Apps
  • Kurser

Og meget mere.

Især e-bøger bliver for tiden mere udbredte, fordi at de er a) nemme at komme i gang med b) til at overkomme udviklingsmæssigt og c) vi danskere er ved at vænne os til at købe digitale produkter i form af e-bøger.

Dette indlæg handler ikke om at skabe dit eget digitale produkt.

I stedet handler det om, hvordan det lykkes dig at markedsføre produktet.

Undertegnede har selv lanceret flere digitale produkter med succes. De erfaringer er baggrunden for dette indlæg. Lad os se på mulighederne.

Alle nedenstående metoder er nyttige kun, hvis du skriver faglitterært. Hvordan du sælger skønlitterært ved jeg ikke – men har du lavet et faglitterært produkt, så kan jeg hjælpe dig med at sælge det med digital markedsføring.

E-mails og flows til ikke-kommercielle søgeord

E-mail marketing er på rekordtid blevet en af mine 2 foretrukne måder at sælge e-bøger på. Den anden får du i næste punkt.

Med e-mail marketing får du folk på din e-mailliste ved at love dem nyt om bogen, gode tips, en mindre e-bog (”e-guide”, hvis den er særligt kort) eller noget helt fjerde.

Når de er på listen, kan du med automatiske retargeting-flows modne dem til at købe.

Jeg benytter mig bl.a. af sattelit-sider til at skaffe tilmeldinger til mine ebøger.

emailpopup_paa_berettermodellen
Jeg har en bog om bedre karakterer. Denne sælger jeg bl.a. ved hjælp af domænet Berettermodellen.dk, der indeholder information om berettermodellen, der undervises i på STX over hele landet. Når en studerende søger på information og kommer ind på siden, bliver vedkommende eksponeret overfor en popup-boks og mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrev mod at få en gratis guide om studieteknikker.

22.000 søger efter information om berettermodellen hver måned. Jeg skal ikke ranke #1 for at få nok trafik til at sælge en del bøger med hjælp fra denne side!

Jeg benytter mig af samme metode til bogen om jobsøgning – blot på sidens egen blog, der indeholder indlæg med gode tips til danske jobsøgende.

Retargeting på Facebook

Dette er en af mine foretrukne måder at sælge mine e-bøger på – jeg er så glad for den, at jeg faktisk har en bog om Facebook annoncering på vej i tredje kvartal af 2016. Følg med på FBAnnoncering.dk, hvis du er interesseret i at høre mere om det bogprojekt. Det er naturligvis også et digitalt produkt.

Med retargeting har du mulighed for at vise dine annoncer på Facebook alene til dem, der i forvejen har vist interesse for dit digitale produkt ved at være på din side.

Prisen er CPM-baseret – regn med 1-200 kroner per tusinde visninger.

Ikke alene har du mulighed for at vise en annonce. Du kan lave et helt flow af annoncer, så du i de første:

  • 3 dage viser en
  • de næste 3 dage viser en anden
  • og først de sidste 3 dage i en periode af 9 viser en annonce med et kommercielt budskab

På denne måde har du mulighed for at ”modne” dine mulige kunder over tiden fremor bare at ramme dem med et ” køb nu”-kommercielt budskab.

Det tager lidt tid indledningsvis at sætte op. Men når det er gjort, så har du også en automatisk markedsføringsmaskine som med e-mail marketing, der bare arbejder for dig og skaber flere relevante leads i din salgstragt.

Du kan selv opsætte Facebook retargeting ved brug af guides som facebookretargeting.dk – eller du kan hyre en konsulent til at hjælpe dig for nogle tusinde kroner. Du skal næppe sælge mange bøger, før at det har betalt sig hjem igen.

AdWords

Google AdWords er verdens største annoncenetværk.

Det er derfor også en spændende kanal, du kan bruge til at sælge dine digitale produkter.
Det kræver, at der er søgninger direkte efter bogens emne, for dine annoncer vises kun for de søgeord, du definerer. Det er derfor en anvendelig markedsføringsmetode, hvis du sælger noget, folk aktivt søger efter information om. Du kan bruge Googles Keyword Planner til at finde information om søgevolumen – det er også beskrevet i næste punkt.

For at Google AdWords skal give mening, skal du have opsat en velkonverterende landingsside til din bog.
Du bør også få hjælp af en ekspert til såvel opsætning som løbende optimering for at sikre, du får det meste ud af dine penge.

SEO

Sidste på listen er SEO – søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering er det lange og seje træk. Det er SEO, du sætter gang i med henblik på at sælge om et kvartal eller et halvt år, men ikke lige nu.

Vigtigst er det, at du søger at rangere din salgsside på et primært søgeord. Du kan finde de mest relevante søgeord med søgevolumen ved hjælp af Googles værktøj Keyword Planner, der er gratis, hvis du i øvrigt har en aktiv AdWords-konto.

Udover de rigtige søgeord og tekst, skal du også engagere dig i kunsten at skabe relevante links til din side, der virker som anbefalinger i Googles algoritme.

Dette fortjener sig eget indlæg og vil ikke blive behandlet yderligere her – søg mere information bl.a. på W3Blog, hvis du vil være stærkere inden for SEO!