Det er ingen hemmelighed, at COVID-19 har ændret mange ting i vores hverdag. Det inkluderer alt fra måden hvorpå vi er sociale, går i skole og sågar arbejder. Særligt på erhvervsmarkedet er det, efter årtiskiftet, blevet mere almindeligt at arbejde hjemmefra, og nogle vælger endda at satse på såkaldte virtuelle kontorer. Denne løsning er især populær hos mindre virksomheder og iværksættere, da det giver mulighed for at have en attraktiv firmaadresse, telefonservice og reception til en rimelig pris.
Hvis du har en mindre virksomhed, eller er iværksætter, kan du derfor med fordel læse denne artikel omkring de 3 primære fordele ved at investere i et virtuelt kontor.
En attraktiv adresse
Det kan være både svært og dyrt at finde en attraktiv adresse til sin virksomhed. Der er dog ingen tvivl om at adressen er noget som kunder, samarbejdspartnere og investorer lægger mærke til, når de kigger på din virksomhed. Et godt alternativ til et dyrt kontor kan dermed være et virtuelt kontor, hvor både postboks og adresseservice er inkluderet. På denne måde har du mulighed for at give din virksomhed en attraktiv adresse og et professionelt udtryk, uden at det sprænger budgettet. I de fleste tilfælde vil et virtuelt kontor også betyde, at du kan leje mødelokaler og kontorlokaler når du har brug for det. Det vil sige at du kan veksle mellem at arbejde hjemmefra og på kontoret efter behov. Dette er særlig ideelt hvis du foretrækker at arbejde mere fleksibelt.
Udover at en attraktiv firmaadresse kan give din virksomhed et mere professionel udtryk, kan det også være fordelagtigt hvis du bruger din privatadresse i arbejdssammenhæng. Der er nemlig en række risici forbundet med det at benytte sin privatadresse som firmaadresse. Den primære risici er at potentielle kunder dukker op på din privatadresse, fordi de tror at den udelukkende er til erhverv. Dette kan både være ubehageligt, samt skabe en række af konflikter. Ved at leje et virtuelt kontor kan du undgå dette problem, og dermed holde de to adresser separat.
Professionel telefonpasning og reception
En anden fordel ved et virtuelt kontor hænger sammen med de forskellige services der tilbydes af en ekstern samarbejdspartner. Hos den Københavnsk-baserede virksomhed CityCallCenter er det f.eks. muligt at få både adresseservice og telefonpasning inkluderet i lejningen af et virtuelt kontor, til en reduceret pris. Dette kan især være en fordel hvis du har en mindre virksomhed, der ikke har ressourcer eller økonomi til at stå for telefonpasning, eller ansætte en receptionist. Ved at outsource disse funktioner behøver du ikke at bekymre dig om din virksomheds kundeservice, samtidig med at du får mere tid til vigtigere arbejde.
Lave månedlige omkostninger
Et virtuelt kontor behøver ikke at være en stor omkostning. Der er en række forskellige virksomheder, såsom CityCallCenter, der tilbyder løsninger i forhold til virtuelle kontorer, telefonpasning og kundeservice, der kan tilpasses til din individuelle situation. Den endelige pris vil derfor, i høj grad, komme an på hvilke behov du har i forhold til din virksomhed. På denne måde betaler du også kun for det, som du har brug for.
På mange måder er et virtuelt kontor altså en investering der vil komme din virksomhed til gode i fremtiden.