Mest sete biograffilm gennem tiden

I landets biografer forvandles film til kunst, og biografen er et kulturelt rum, som skal kunne byde både børn, unge og ældre velkomne.

Danskerne er hyppige biografgængere på trods af nutidens tekniske og digitale muligheder for at se nye film derhjemme. Vi har altid holdt af biografen som et rum for underholdning, storslåede sanseindtryk, afkobling fra hverdagen og hyggeligt selskab.

Dog er antal biografgængere faldende de seneste år, og særligt danske film fremhæves som at være redskabet til at tiltrække flere gæster i landets biografsale.

Når den mest sete danske film hvert år kåres, sker det på baggrund af statistik i forhold antal solgte biografbilletter.

De mest solgte danske film

I Danmark har de nationale film en hjemmemarkedsandel på hele 28% (2018). Det er et tegn på, at vi danskere går op i vores egne filmproduktioner. Igennem tiden er der film, som markerer sig som værende iblandt de mest sete biograffilm.

Hvert år bliver der lavet lister over de mest solgte danske biograffilm baseret på antal solgte biografbilletter. Baseret på mange årtiers statistik bliver det muligt at lavet en top10 over de 10 mest populære film gennem tiden:

  • 1. pladsen: ”Olsen-banden ser rødt” (1976) – 1.201.293 billetter
  • 2. pladsen: ”Olsen-banden derudaf” (1977) – 1.044.801 billetter
  • 3. pladsen: ”Olsen-banden går i krig” (1978) – 1.005.759 billetter
  • 4. pladsen: ”Op på fars hat” (1985) – 953.743 billetter
  • 5. pladsen: ”Olsen-banden overgiver sig aldrig” (1979) – 934.878 billetter
  • 6. pladsen: ”Midt om natten” (1984) – 922.923 billetter
  • 7. pladsen: ”Familien Gyldenkål sprænger banken” (1976) – 905.322 billetter
  • 8. pladsen: ”Far i fire i byen” (1956) – 877.809 billetter
  • 9. pladsen: ”Krummerne” (1991) – 859.383 billetter
  • 10. pladsen: ”Den eneste ene” (1999) – 843.472 billetter

Der bliver hvert år givet 560 millioner kroner til Dansk Film via Finansloven. Selvom Danmark har den største markedsandel af nationale film sammenlignet med de øvrige lande i Norden, har antallet af biografgængere været faldende de seneste år. Politisk er der målsætning om, at Danmark atter skal op på en markedsandel på 29%.

I 2017 var der 8% færre biografgæster sammenlignet med året før. Grunden hertil skal blandt andet findes i biografernes spillelister. For at kunne lokke gæster til, kræver det, at der er attraktive film at vise. Biograferne er afhængige af, at der skabes film, som kan tiltrække gæster fra alle målgrupper i samfundet.

Det varierer meget fra år til år, hvilke film og produktione, biograferne har mulighed for at vise. Mens der nogle år er flere danske biograffilm, som får succes, er der andre år, hvor der ingen er.

De mest sete danske film er dog ikke kun at finde før årtusindeskiftet, selvom den mest sælgende danske film nogensinde er fra 1976.

Olsen-banden ser rødt (1976) er den mest solgte nogensinde

De folkekære komedier med den populære og halvkriminelle Olsen-banden indtager flere flotte pladser på listen over de mest solgte danske biograffilm gennem tiden.

”Olsen-banden ser rødt” er den film, som har solgt flest billetter til de danske biografgængere, da den udkom i 1976. Siden da har der ikke været en danskproduceret film, som har kunnet slå publikumsrekorden på over 1,2 millioner billetter.

Filmen omhandler Egon Olsens forsøg på at erobre den kostbare Ming-vase, så han kan få sig en klækkelig dusør. I forsøget herpå bryder han sammen med sine tro følgesvende, Keld og Benny, igennem kældergange i Det Kongelige Teater. Keld har fået til opgave at følge partituret til koncerten ”Elverhøj”, hvor det er hans opgave at give tegn til Egon om at bruge både boremaskine og dynamit, når orkesteret spiller de høje takter.

Alt imens Egon har storslåede og geniale planer, følger man familielivet hos Keld, som til tider er udfordret af hans energiske kone, Yvonne, og den afslappede og rummelige søn, Børge. I ”Olsen-banden ser rødt” er Børge blevet kæreste med Fie, som skaber flere udfordringer, end Egon har i forvejen.

Filmen er (ligesom de øvrige 12 Olsen-banden film) instrueret af Erik Balling, som havde massiv succes med sine folkekære spillefilm om trekløveret, som i dag er en del af dansk kulturhistorie. 

Ternet Ninja Biograf

”Ternet Ninja” er titelnavnet på den animationsfilm, som i år 2019 kunne placere sig på listen over de mest sete danske film i dansk filmhistorie. Filmen er baseret på bogen af samme navn.

Filmens hovedperson, Aske, får en ternet ninja-dukke forærende af sin onkel, Onkel Steward. Dukken viser sig at have sin egen viljestærke personlighed. I løbet af filmen følger man Aske og ternet Ninja dukkens makkerskab. De indgår en aftale om, at hvis Ternet Ninja hjælper Aske med de problemer, som hører sig til at være teenager, så hjælper Aske Ternet Ninja med at få hævn over de personer, som lavede ham.

Anders Matthesen har både skrevet bogen og instrueret filmen. Hans bøger og film er populære blandt andet som følge af de karakterer, der indgår i handlingerne samt afholdt på grund af humoren.

”Ternet Ninja” er en animationskomedie for børn og voksne og havde premiere i landets biografer 1. juledag 2018. Modsat mange andre danske film havde filmen en lang spilletid i flere biografsale, som har gjort den i stand til at slå rekorder.

Filmen er den mest sete danske film i flere årtier, og i marts 2019 var der solgt 900.000 billetter. Dette gør den i stand til at placere sig på listen over de mest sete biograffilm i dansk filmhistorie.

Foruden placeringen på top10 kan ”Ternet Ninja” tage titlen for at være den mest indbringende film i dansk filmhistorie nogensinde. Med en indtægt på 80 millioner kroner slog den rekorden, som blev sat året før.

Øvrige trailere

Op på fars hat” (1985)
”Midt om natten” (1984) – 922.923 billetter
Familien Gyldenkål sprænger banken” (1976) – 905.322
Far i fire i byen” (1956) – 877.809 billetter
Krummerne” (1991) – 859.383 billetter

Hvor mange går i biografen?

I 2018 blev der solgt 1.761.205 biografbilletter til danske film, og Danmark har igennem de seneste år været med i top3, når det kommer til at kåre Europas filmnationer.

Selvom biograferne i dag er udfordrede af blandt andet streaming tjenester og tekniske løsninger til at se storslåede film derhjemme, sælger landets biografer ikke kun billetter til film. I biografen fås en oplevelse, som ikke er til at genskabe selv derhjemme.

Imponerende lærreder, storslået grafik, moderne teknik og fokus på seeroplevelser er de kvaliteter, som landets biografer også tilbyder.

Den største indtægt ligger dog fortsat i landets biografer, som har en såkaldt ’hold back periode’ på 122 dage. Det betyder, at biograferne i 122 dage har monopol på at vise de nyeste film, før de udkommer til diverse streamingtjenester.

2018 blev et storslået filmår, hvor den negative udvikling med færre solgte biografbilletter blev brudt. Der blev i år 2018 solgt 14,2 biografbilletter i alt. Amerikanske blockbusters samt danskproducerede film er de to genre, som tiltrækker flest gæster til biografsalene.

Hvor mange film bliver der vist i biografen?

Selvom der de seneste år har været en svag tilbagegang år for år med hensyn til antal biografgængere, er der dog kommet flere spillefilm til. I år 2018 havde mere end 300 indenlandske og udenlandske filmpremiere i danske biografer.

Denne udvikling er en afspejling af de initiativer, som landets filmimportører har taget de seneste år. Det er holdningen, at biografen skal være et mangfoldigt sted, og derfor er der bevidst købt flere såkaldte ”artcinemafilm” hjem.

Igennem de seneste år er der kommet 2 nye, små distributører til på det danske marked, som køber de smalle film hjem til danske biografgæster og bidrager til at gøre biografen til et mangfoldigt kultursted.

Set på den lange bane har udviklingen af flere biograffilm været et resultat af den teknologiske og digitale udvikling. Hvor film førhen fungerede som en filmrulle, er den i dag digital. Dette gør distributionen til landets provinsområder mere effektiv og funktionel.

Det øgede antal spillefilm har stor betydning for biografernes spillelister.

Hvor lang tid kører en biograffilm?

Det er en positiv udvikling, at spillelisterne i landets biografer er blevet mere alsidige og mangfoldige i forhold til også at inkludere nichefilm fra lande såsom Tyrkiet, Indien og Pakistan. Dog betyder udviklingen, at der finder en stor udskiftning sted i spillelisterne hos hver enkelt biograf.

I Danmark findes der ikke en minimumsperiode for, hvor lang tid en spillefilm skal køre i hver biograf. Perioden for hvor lang tid en film kan ses i biografen afhænger af antal solgte billetter. Det er op til biograferne samt distributørerne at vurdere tidshorisonten for hver enkelt film.

Det betyder, at hvis en film ikke har nok salg i løbet af den første uge, så vil den blive taget af programmet på biografens spilleliste.

Geografisk i landet kan der være stor forskel på, hvilke typer af film som har størst tiltrækning på publikum. Befolkningssammensætningen gør det muligt at forme forskellige nichemarkeder rundt om i landet, hvor der er særlig opbakning til bestemte typer af film. Derfor er opblomstringen af de smalle film, som har et bestemt publikum, taget til i udvikling samtidig med, at der vises flere film i biograferne.

Modsat betyder det også, at hvis en dansk film på kort tid viser sig at have storslået succes, kan biograferne vælge at vise filmene i flere måneder, så længe der er billetsalg til den. Derfor er det fortsat muligt for danske film at lave rekorder, som kan udfordre de mest sete danske biograffilm gennem tiden.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here