En introduktion til søgemaskineoptimering

Google leverer kvalitetsresultater til de brugere, der søger på alt mellem himmel og jord online. Dette gøres ved at indeksere hjemmesider, og derpå vise dem til brugeren efter relevans for det ord, der er blevet søgt på. Det vil sige at Google har en enorm database af indekserede hjemmeside, der er blevet analyseret.

Man kan i store træk opdele SEO (søgemaskineoptimering) i to dele: Intern og ekstern søgemaskineoptimering. Det er altså det arbejde, man udfører med indholdet på ens egen hjemmeside, og det, der udføres med indholdet på andre eksterne hjemmesider. 

Dette er en kort introduktion, hvis man gerne vil vide mere om SEO, så kan man kan finde uddybende information om søgemaskineoptimering her.

Intern søgemaskineoptimering

Ved at tilrettelægge indholdet på ens hjemmeside på den rigtige måde, vil det forbedre dens chancer for at blive vist som et relevant resultat for brugerne, når Googles ”crawlere” gennemgår den. Intern SEO dækker over alt fra indhold til overskrifter og metatags.

Det er vigtigt at optimere metatitler, metabeskrivelser og nøgleord i sidens kode, for at få den til at komme frem i søgeresultaterne. Titlen på både hovedsiden og undersider har stor betydning for Googles algoritme, og vil ligeledes figurere som overskrift i søgeresultater for hjemmesiden. Beskrivelser og brødtekst er også vigtige, selv om de ikke indgår direkte i algoritmen.

Overskrifter skal markeres på en måde, så Google kan identificere dem, og de skal være sigende for det indhold, man kan finde på siden. De skal ligeledes forekomme ofte, men på en måde, der giver mening for læseren. Her bruger man <h1> tags til. hovedoverskrifter, og <h2>, <h3> og <h4> tags til underoverskrifter. Dette indikerer vigtigheden af hver overskrift

Google kan ikke læse billeder, og derfor kan man tilføje et <alt> tag til koden, for at tilføje en beskrivelse af, hvad billederne forestiller. Tekst og indhold skal være udformet på en klar og tydelig måde, og her handler det ikke så meget om det tekniske aspekt, men reelt om, hvad der står på siden. Selv om Google ikke forstår indholdet, analyseres søgeord og nøgleord. Det er vigtigt at nøgleord forekommer på en naturlig måde, da siden ellers vil blive straffet for at have for høj ”keyword density”. Man kan ligeledes bruge intern linkbuilding til at fortælle, hvilke sider der er mest relevante.

Ekstern søgemaskineoptimering

Andre parametre skal tages i betragtning, når det kommer til søgemaskineoptimering.

Indholdet er vigtigt, men indgående links fra andre hjemmesider er ligeledes vigtige. De skal opfattes som en slags stemme, men værdien af hver enkelt stemme afgøres af en række faktorer, som f.eks. ankerteksten, størrelse på siden, dens indhold, sidens relevans, m.m. Hvis en hjemmeside vil rangere højere i søgeresultaterne, er vejen frem altså linkbuilding. Ved at bygge links ind, fortæller man Google, at siden er vigtig.

Ankerteksten er den tekst, linket er knyttet til. Den skal have en beskrivende karakter, og indikere hvad hjemmesiden og linket handler om. Det er blevet slået fast, at indholdet på en hjemmeside er vigtigt, og det gælder ligeledes den side, der linkes fra.