Demokrati og sociale medier går hånd i hånd – og sådan har det efterhånden været i en længere årrække. Især under valgkampe begynder både partier og politikere at blive mere og mere aktive på de sociale medier. Men hvordan blev internettet egentligt brugt under valgkampen? Det undersøger vi her.
Dette googlede danskerne mest
Først og fremmest
bliver Google anvendt meget, når danskerne følger med i valgdækningen. Grunden
til dette er todelt.
For det første kan den politiske jargon godt være en smule teknisk, og derfor
bliver man nødt til at google et ord eller to for at følge med. Herudover er
nettet et godt sted at danne sig et overblik over partiernes holdninger
For det andet er vi danskere ret nysgerrige. Men hvordan kan dette ses på Google? Det kan du se herunder.
Her er nogle af de mest googlede ord og sætninger under valgkampen i 2019:
Det er altså en god blanding af politiske sager og privatsager, som vi danskere gerne ville vide mere om under valgkampen.
Så mange penge brugte de forskellige partier på Facebook
Der er et
bredt spænd mellem det parti, der brugte flest penge (Venstre), og det parti der
brugte færrest penge (Stram Kurs).
Under de fire uger, hvor der var valgkamp, brugte Venstre cirka 624.000 kroner
på at annoncere politiske kampagner på Facebook. Herimod brugte Stram Kurs 0
kroner på politiske annoncer på Facebook.
Imellem de to poler befandt partierne sig således:
Disse fem politikere brugte flest penge på SoMe annoncer
Det var dog ikke kun partier, der brugte mange penge på at fange vælgere på Facebook – det gjorde de enkelte politikere nemlig også.
Her er de fem, der brugte fleste penge, i en prioriteret rækkefølge: Mette Frederiksen, Søren Pape Poulsen, Pia Olsen Dyhr, Isabella Arendt og Kristian Thuelsen Dahl.
Kristian Thuelsen Dahl brugte cirka 75.000 kroner, mens Mette Frederiksen brugte hele 376.000 kroner.
Læs flere markedsførings- og SEO-nyheder her
Comments are closed.