E-handel har under Covid19 virkelig fået lov at vise sit værd. Aldrig er der bestilt så mange varer online – og det gælder alt lige fra forbrugs- til dagligvarer, hvor sidstnævnte – herunder måltidskasser for alvor har blomstret. Måske er du selv kommet med på den vogn?
Teknologien rykker os
Inden for teknologien sker der nye ting hele tiden, som er med til at flytte virksomheder og værdikæder. Det er alt lige fra markedsføring til logistik, hvor vi dagligt teknologisk rykker os – og dem der tør teknologien, er oftest også dem, som bedst har kunnet bruge nedlukningen (covid19) til noget positivt. For er man vant til at omstille og tilpasse sig inden for teknologien, har man også nemmere ved at tilpasse sig, når omverdenen bliver turbulent, som tilfældet har været og er det i øjeblikket.
At flytte sig og benytte sig af nye muligheder, leder os videre til indlæggets omdrejningspunkt – nemlig de mange nye og eftertragtede afbetalingsløsninger markedet efterhånden tilbyder – for det er ikke helt tilfældigt.
Hvad er det afbetaling kan?
I dette indlæg tager vi fat på afbetalingsløsninger, som anvendes mere og mere. Om det er nedlukningen, der har sat skub i dette, eller om det blot er en løsning, som foretrækkes mere via naturlig adfærd, er svært at konkludere, men det er interessant at dykke ned i.
Især fordi at købe på afbetaling, i mange år har været et køb der ikke har talt til højeste fællesnævner, og måske ikke har fået mange positive tilkendegivelser. I dag er det helt anderledes – afbetaling er for alle, og det er det fordi markedet er blevet mere gennemsigtigt, der gør at det lige pludselig kan give mening for de fleste at vælge en betalingsløsning som denne.
Det skal være nemt
Det er ingen hemmelighed at det hele handler om at det skal være nemt. Vi har i mange år været vant, til at det skulle være nemt at navigere rundt på en webshop. Kunne man ikke finde det man skulle bruge, hoppede man fra. Det er ligeledes det der sker i checkouts i dag, er der ikke den rigtige checkout, med den rette betalingsløsning, kan man principielt blive valgt fra som shop.
Derfor betyder det også at mange butikker tilbyder mange forskellige måder inden for betaling, sådan man ikke risikere at nogle vil hoppe af på den front.
Afbetaling taler ind til forbrugeren, der ønsker den nemme løsning, men også forbrugeren der ønsker at få betalingen delt op efter et individuelt standpunkt. Der kan være mange grunde til at dele en betaling op, men det at kunne bestemme selv, er noget vi er vant til og ønsker. Det er netop også derfor flow-tv’et dør ud, man vil streame og det skal foregå på demand – altså når man selv har tid, ikke klokken 20.00 tirsdag aften, fordi der er der noget andet som er vigtigere.
Sådan kan økonomi også tænkes. Skal man bruge en ny barnevogn, men måske ikke har 10.000 kr. her-og-nu, da man ved der også er en forsikring på bilen der skal betales til den første, kan det give mening at dele betalingen op i bidder, sådan alle tidsrammer og frister overholdes.
Det er ganske simpelt, men ganske smart.
Ny teknologi, giver nye muligheder – og her skal man altså være med på beatet.
Stigende popularitet = flere udbydere
Med en stigende popularitet, er der også kommet flere udbydere til i Danmark. Også udenlandske, er for alvor ved at slå sig fast og blive en fast betalingsmåde hos mange danske e-butikker. Herunder blandt andet Klarna, der er svensk – men ikke desto mindre et populært valg hos forbrugeren.