Er du træt af beskeden ”Find linket i biografien”, når du har udset dig et produkt på Instagram? Så kan du med god sandsynlighed få gavn af Instagrams nye funktion. Instagram gør det nemlig muligt for brugere at købe varer direkte via den populære app. E-handelen er allerede mulig for brugere i USA hos mere end tyve store brands.
Sådan fungerer det
Som bruger kan du klikke dig ind på et bestemt produkt for at se detaljer. Hvis produktet kan købes direkte i Instagrams app, kan du som bruger se muligheden for ’Checkout on Instagram’.
Nu kan du indtaste dine personlige oplysninger vedrørende fakturering og forsendelse og eventuelt gemme oplysninger til fremtidige indkøb.
Både bestilling og betaling foregår i Instagrams app. Brugere kan bruge kredit- eller betalingskort eller PayPal-konto til at købe produkter gennem Instagrams checkout på posts fra udvalgte brands.
Efter blot få sekunder er købet gået igennem. Funktionen er designet til at være hurtig og nem at gå til.
Mere impulsshopping
Har du udset dig et skønhedsprodukt eller et par sko, kan du helt slippe for at blive sendt videre til en onlinebrowser i fremtiden. Ved hjælp af ’Checkout By Instagram’ kan brugere af Instagram forhandle varer uden at forlade det store inspirationsmedie. Det åbner op for muligheden for en hurtig og ubesværet handel og vil formodentlig føre til mere impulsshopping via appen.
Facebook, som ejer Instagram, har meddelt, at brugeroplysninger ikke vil blive delt med brands, der sælger produkter på platformen. Det gælder dog med undtagelse af de oplysninger, der er nødvendige for at foretage købet.
Til en start er funktionen lanceret i USA for store brands såsom H&M, MAC Cosmetics, Nike Training Club og ZARA. Det forventes blot at være et spørgsmål om tid, før også danske brugere kan tage den nye funktion i brug.