Lange ventetider ved ladestanderen kan for elbilbrugere snart blive fortid. Snart muliggøres måske nemlig en elbil, der lader med så stor hastighed, at det næsten svarer til at tanke en konventionel bil med benzin eller diesel. Sådan lyder det fra bilproducenten Piëch Automotive, der netop har præsenteret sin prototype af elbilen ved navn Mark Zero.
Gennembrud i batteriteknologien
Ifølge firmaet Piëch Automotive er den elektriske Mark Zero drevet af en ny type batteri, der vil genoplade lynhurtigt. Ifølge producenten har elbilen fuldt opladet en rækkevidde på 500 kilometer. Efter fire minutter og 40 sekunder er der strøm til cirka 400 kilometer. Det svarer til, at sportsbilen er 80 procent opladet på under fem minutter.
Formår sportsbilen Mark Zero at leve op til bilproducentens ord, kan den for alvor blive en konkurrent for andre elbiler. Teslas biler har for eksempel yderst anerkendt fart og ydeevne, men kan ikke oplades helt i løbet af en time.
Den nye battericelle-teknologi er udviklet i samarbejde med det kinesiske firma Desten. Battericellerne udleder minimal varme ved opladning og afladning. På den måde kan der sendes meget kraftig strøm ind i batteriet, så det kan oplades på kort tid.
Lettere i vægt
Batteriets temperatur stiger med blot 10 til 15 grader ved opladning med meget kraftig strøm, hævder Piëch Automotive. Som følge af den reducerede varmeopbygning kan batterierne blive afkølet udelukkende med luft frem for normal væskekøling. Det sparer elbilen for 200 kilo ifølge bilproducenten.
Bilen ved navn Mark Zero skulle have tre elmotorer. En asymmetrisk foraksel, som leverer 150 kilowatt, og to bagaksel-synkronmotorer, som hver producerer 150 kilewatt.
Producenten bag den nye sportsvogn forventer, at der vil gå omkring tre år, inden den er klar til at blive solgt.