Som nystartet virksomhed er der mange ting, man skal have styr på. Alt det praktiske med oprettelse og registrering af virksomheden er selvfølgelig første skridt. Men for at skyde gang i forretningen og få den til at vækste er en af de vigtigste områder markedsføringen. Kunderne kommer nemlig sjældent af sig selv, og derfor kræver det markedsføring, og helst en god en af slagsen, hvis man vil have succes. Derfor er det også nødvendigt med en klar strategi for din markedsføring, så potentielle kunder kan lære dig og dine produkter/services at kende og i sidste ende lægge en ordre.
En vigtig del af din markedsføringsstrategi er at få gang i hjemmesiden og få den til at være synlig i søgeresultaterne på fx. Google. Det kan man gøre ved SEO, der dækker over en lang række metoder, som får din virksomhed til at dukke op i søgeresultaterne på Google. Alle kæmper dog om de øverste placeringer, og derfor kræver det hårdt arbejde at ende i top.
Guide: Kom i gang med SEO
Her giver vi dig de bedste råd til at komme i gang med SEO, så du og din nystartede virksomhed får de bedste betingelser for at ranke højt på Google.
- Opret en hjemmeside, hvor al information om din virksomhed og produkter/ydelser samles.
- Sørg for at oprette en hjemmeside med et relevant domænenavn.
- Sørg for, at din hjemmeside er mobiloptimeret, brugervenlig og har en naturlig opbygning og navigation.
- Find de søgeord, som potentielle kunder skal finde dig på ved en søgeordsanalyse. Det kan du gøre ved at bruge søgeordsværktøjer eller brainstorme på emner, lokationer og søgefraser, der relaterer sig til virksomheden.
- Producér indhold til din hjemmeside, der tager udgangspunkt i dine valgte søgeord.
- Sørg for at lave unikt indhold. Det vil sige, at du ikke må ‘stjæle’ indhold fra andre, og ingen af dine beskrivelser, kategoribeskrivelser, produktbeskrivelser etc. må være ens. Genbrug ikke tekst, men producér nyt til hver landingsside. Google straffer nemlig duplikeret indhold – både hjemmesider imellem og internt på én hjemmeside.
- Hav en god headlinestruktur i dit indhold, og brug de foruddefinerede H-tags (H1-H6) i backend, når du laver overskrifter. Det giver både en bedre brugeroplevelse, og det er SEO-venligt.
- Indholdet på din hjemmeside bør desuden være overskueligt sat op. Udover flere forskellige H-tags dækker det over korte sætninger, gerne bulletpoints og relevante billeder og infografikker.
- Sørg for at optimere metadata, title, alt etc. i backend. Bruger du fx. WordPress, er der et plugin med SEO-værktøj, som kan hjælpe dig godt på vej med den slags.
- Lav relaterede links (interne links), når det er relevant. Det giver brugerne en god oplevelse, og Google belønner det.
- Indgående links kan være guld værd. Når andre linker til din hjemmeside, opfatter Google det nemlig som en anbefaling af dit site. Der er dog nogle faldgruber, når man laver ekstern linkbuilding, da Google kan ende med at straffe dig. Derfor vælger mange virksomheder at benytte et eksternt, professionelt SEO-bureau til at varetage den eksterne linkbuilding.
- Det er ikke kun linkbuilding, som SEO-bureauer hjælper med. Det er faktisk hele paletten inden for SEO. Det kan virke dyrt at outsource SEO-arbejdet, men det kan være penge, der er godt givet ud. Særligt hvis man ikke har viden på området selv. SEO er desuden ikke en en gangs fornøjelse. Fordi konkurrencen er høj, kræver det, at man hele tiden har øje på SEO – ellers bliver man lynhurtigt skubbet af banen af konkurrenterne. Hos SEO-bureauer er der mulighed for abonnementsløsninger, så at du heller ikke behøver spekulere over det.