Danskerne arbejder for meget ved computeren – og det går udover helbredet

For meget arbejde ved computeren

I en netop offentliggjort artikel fra TV2 konstateres det, at for første gang i historien er over halvdelen af danskerne overvægtige. Foruden, at dette for individet kan medføre selvværds og selvtillidsproblemer, kan det for samfundet blive et stort problem idet at andelen af mennesker med metabolisk syndrom ligeledes vil stige.

Der er en direkte korrelation imellem vores psykiske velbefindende og vores vægt. Skønhedsidealet ligger langt fra virkeligheden. I og med over halvdelen af danskerne har kurver, skulle man tro at det var en del af skønhedsidealbilledet, men det forholder sig langt fra sådan. I dag er skønhedsidealet et BMI på under 20, som kun et fåtal af danskerne har.

Men hvorfor bliver danskerne så mere og mere overvægtige?

Der findes et utal af teorier på, hvorfor danskerne bliver mere og mere og overvægtige. For det første dyrker vi mindre motion end vi har gjort tidligere, og samtidig så arbejder flere og flere af os foran skærmen. Det stillesiddende computerarbejde kombineret med ’convenience-madens’ fremgang, har gjort det let for os at blive tungere.

Desværre påvirker det stille siddende arbejde ikke kun vægten

Det er ikke kun i forhold til vægten at det har negativ betydning for helbredet med den store mængde af stillesiddende arbejde. Eksempelvis steg andelen af personer, som klagede over computerrelaterede skader fra 38% i 2005 til hele 54% i 2008. På trods af den undersøgelses alder, er det ikke blevet mindre aktuelt, tværtimod.

For danskernes øgede vægt betyder at danskere, som oplever metabolisk syndrom også er stigende. Så alt i alt er danskerne fanget i en ond spiral, som direkte og indirekte kan spores tilbage til det computerrelaterede arbejde.

Men der findes heldigvis løsninger på problemet. Så her kommer der nogle gode råd til, hvordan du kan minimere risikoen for computerrelaterede skader, reducere vægten og samtidig få en bedre og mere produktiv dagligdag.

Bryd vanerne – hold pauser!

Mange iværksættere, eksempelvis, oplever at det er svært at holde pause, når de sidder alene foran skærmen derhjemme. Det betyder at de uforvarende kommer til at arbejde mange timer i træk koncentreret foran skærmen. Dette er dog ikke ensbetydende med at det er den mest produktive måde at arbejde på, tværtimod. Hjernen har brug for pauser. For selvom vi kan arbejde utallige timer i træk uden pauser, så nedsættes vores produktivitet gradvis for hver time der går, selvom vi ikke lægger mærke til det. Så den opgave der før tog en halv time, tager nu en time.

Forskere har sammenlignet produktiviteten iblandt medarbejdere med psykiskkrævende arbejde og fandt frem til, at dem som holdt ½ times frokostpause, faktisk præsterede mere i løbet af en dag, sammenlignet med dem der ikke gjorde. Derfor er det er det god idé at holde pause jævnligt. Disse pauser er ikke kun gode for hjernen, de er også sunde for resten af kroppen, da kroppen ikke har godt af mange timers monotont arbejde, så som computerarbejde.

Brug kroppen – brug pulsen!

Vores krop er fra naturens indrettet til at være doven. Det kommer sig fra dengang vi var primitive hulemennesker og skulle konservere energien. Derfor er vi mennesker tilbøjelige til at sætte os ned, når vi har muligheden for det. Nu forholder det sig sådan, at vi mennesker ikke har behov for at gå på jagt mere og er ikke tvunget til at bevæge os i samme omfang som tidligere. Hvilket bevirker at vi aktivt skal søge bevægelsen.

Dette kan være svært i løbet af en arbejdsdag, specielt hvis man arbejder hjemmefra. Men ligesom med pauserne er det en god idé at få implementeret bevægelse i sin dagligdag. Eksempelvis kan en god tur på motionscyklen frigive dopamin i hjernen. Dopamin er et signalstof i hjernen, som giver en lykkefølelse. Denne lykkefølelse varer ved, også når du sætter dig ved skærmen igen. Det betyder at du får fornyet energi og vigtigst af alt; koncentrationsevnen.

Mange iværksættere, der arbejder hjemmefra, skyder ideen med motion ned idet at det er for krævende at tage til motionscentret og de ikke er træningsmennesker. I dag findes der alternativer, som er til at betale. Eksempelvis er motionscyklen eller spinningcyklen et oplagt valg. Ved at have en spinning eller motionscykel i hjemmet, kan du trække stikket i 10-20 minutter, få rørt dig, clearet den mentale cache og vende tilbage til skærmen med fornyet energi.

Foruden at du vil opleve en stigning i effektiviteten, vil du formentlig også kunne se det på vægten, uanset om du tilhører den del af danskerne, som vejer for meget eller ej. Så du har ingen undskyldning for ikke at anskaffe dig en motionscykel eller spinningcykel til hjemmet, for udgiften tjener sig selv hjem mangefold i øget produktivitet.

Har du svært ved at vurdere hvornår du skal være fysisk aktiv, kan det anbefales at købe et smartur, som registrerer hvornår du sidst har bevæget dig. Så prompter uret dig når du har siddet stille for længe og det er på tide at du sætter dig op på cyklen.