Linkbuilding og Googles algoritme

Internettet har grebet om sig. Virksomhederne er rykket på nettet for at gøre det lettere at blive fundet af potentielle kunder, og det skaber en intens konkurrence om at få de bedste placeringer i søgemaskinen.

Ofte er det links på den forreste side af Googles søgninger, der får hovedparten af alle klik – især de allerøverste links. Derfor gælder det om at komme så højt op i rangeringen som overhovedet muligt.

Med Googles evigt skiftende algoritme er det dog svært at regne ud, hvad der skal til for at komme helt op i toppen af Googles søgeresultater, og hvordan man overhovedet bliver hængende der, når man først er der.

En af de ting, der kan hjælpe med at fremme din hjemmesides placering er linkbuilding.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en teknik, som du skal være opmærksom på, når du laver indhold til din hjemmeside. Som navnet antyder skal du ’opbygge links’. Du skal bruge mange links i teksten på din hjemmeside, men det skal være relevante links, der hænger sammen med teksternes indhold.

Der er forskellige former for linkbuilding: Ekstern, intern og udgående linkbuilding.

Ekstern linkbuilding handler om, at der linkes til din hjemmeside fra andre hjemmesider. Det kunne for eksempel være, at du sponsorer et produkt til en blogger, der anmelder produkter fra din branche. Bloggeren vurderer dit produkt og lægger så et link til din hjemmeside i sit indlæg, så folk, der er interesserede i produktet kan finde det.

Intern linkbuilding betyder, at du opbygger din egen hjemmeside på en måde, hvor diverse undersider kan linke til hinanden. For eksempel ved at du linker fra ét produkt til andre af dine produkter, som kunne være relevante for køberen, eller ved at du linker til relevante undersider, der forklarer ting, som der tales om i et tekststykke.

Udgående linkbuilding er når du linker til andres hjemmesider på din egen. Her skal du igen sørge for, at der er tale om relevante links. Et simpelt eksempel kunne være, at du laver links til hjemmesider, hvor man kan låne penge, eller til bloggere, der har anmeldt dine produkter.

Hvad gør alt det linkbuilding så godt for?

Det sørger for, at der linkes en masse til din hjemmeside. Noget af det vigtigste i Googles algoritme er at fremhæve de hjemmesider, der er relevante for diverse søgninger. Jo mere din hjemmeside bruges som link, jo mere relevant fremstår den i Googles algoritme. Derfor skal teksten omkring diverse links også være relevant, så den indeholder en masse af de keywords, som folk søger på. På den måde kan algoritmen regne ud hvornår din hjemmeside er relevant at vise.

Hjælp til linkbuilding

Hvis du ikke lige er en haj til at få ideer til, hvordan du kan inkorporere en masse relevante links på din hjemmeside, er der hjælp at hente derude. Internettet er ikke kun fyldt med konkurrerende virksomheder, men også med hjemmesider, der specialiserer sig i at hjælpe andre med at navigere Googles algoritmer.

Hos Linkklubben kan du få hjælp til at skabe gode, relevante links til din hjemmeside. Der er tale om en hjemmeside, hvor du kan melde dig ind som et medlem – meget lig almindelige klubber. Til gengæld for et månedligt kontingent modtager du så hjælp til linkbuilding via mail.

Dette sker i form af fire ’linkmuligheder’, som du får hver måned. Disse linkmuligheder er forskellige links, som du som medlem får udleveret af Linkklubben. Du kan vælge de links, som er relevante for din hjemmeside og inkorporere dem på hjemmesiden ved hjælp af de guides, der følger med hver linkmulighed.

På denne måde kan du fremme din hjemmesides rangering.