Ny metode kan nedsætte prisen på selvkørende biler

En udfordring ved selvkørende biler er at identificere objekter omkring dem. Bilerne skal være i stand til at genkende blandt andet fodgængere og andre køretøjer med stor nøjagtighed for at kunne navigere sikkert.

Mange bilproducenter bruger LiDAR til deres selvkørende biler. LiDAR scanner omgivelserne omkring bilerne ved hjælp af en roterende laser. LiDAR er anerkendt for rækkevidde og præcision, men har høje omkostninger. Nu finder forskere potentiale i et simpelt og billigere alternativ – kameraer.

Kameraer kan erstatte LiDAR

Forskere fra universitetet Cornell University i USA har opdaget, at kameraer kan generere næsten lige så nøjagtige 3D-data som et laserbaseret LiDAR-system.

Stereokameraer er afhængige af to perspektiver for at etablere tilstrækkelig dybde, og derfor anbragte forskerne to kameraer på begge sider af forruden af selvkørende biler. Det viste sig, at kameraerne med næsten samme præcision som LiDAR kunne registrere genstande – og til en brøkdel af prisen. 

Ifølge forskerne bliver objekter deforme, når perspektivet er frontalt. Ved at have fokus på fugleperspektiv frem for den mere traditionelle frontale visning blev nøjagtigheden mere end tredoblet.

Flere bilproducenter har taget metoden til sig

Den markante fordel af rækkevidde og præcision ved at anse kameradata fra fugleperspektiv frem for frontalt har potentiale for at revolutionere branchen. Det mener forskerne bag undersøgelsen.

Flere bilproducenter har allerede taget metoden med kameraer til sig. Det gælder blandt andet Tesla. Medstifter af elbilproducenten Elon Musk har for nyligt meddelt, at Tesla regner med at være klar med selvkørende biler i år og selvkørende taxaer til næste år.     

Også selskabet Wayve har demonstreret en prototype af en selvkørende bil med kameraer i stedet for LiDAR.

Stereokameraer kan ifølge forskerholdet fra Cornell University potentielt bruges som den primære måde at identificere objekter på i billigere biler. De kan også fungere som backup-metode i mere avancerede biler, der også er udstyret med LiDAR.